Tuesday, June 23, 2009

Selsema H1N1



Kes influenza H1n1 semakin serius di negara kita. Jumlah mangsa semakin bertambah dan bilangan sekolah yang di tutup semakin meningkat. Kes ini telah menular di kalangan para pelajar menyebabkan sesi persekolahan terpaksa ditunda. Apabila satu kes telah dikesan di sesebuah kawasan, semua tempat yang berdekatan terpaksa di kuarantikan. Mungkinkah Malaysia juga bakal mengalami nasib yang sama seperti negara-negara yang lain?


Laporan akhbar hari ini melaporkan sesuatu yang menarik.
"Adakah isu ini menjadi mainan politik?". Aku tertarik dengan tajuk yang diberi. Aku turut sama beranggapan sebegitu. Kes yang mengancam nyawa penduduk Malaysia hari ini menjadi mainan politik mereka yang gilakan kuasa. Hati ini jadi membara. Aku teringat kata-kata adik usrah, " mengapa tidak penyakit ini dipanggil saja selsema babi. Apa yang membezakan H1n1 dengan selsema babi?". Soalan yang cukup menarik. Bagiku, dua-duanya sama. Tiada bezanya. Mengapa tidak digunakan saja 'selsema babi'. Dulu, ketika kes selsema burung, semua ayam dan burung dimusnahkan. Sekarang, kenapa kerajaan tidak mampu melakukan hal yang sama?. Musnahkan semua penternakan babi yang ada. Adakah ia tidak mampu dilakukan hanya untuk melindungi kaum bukan bumiputera?



Ketika mula-mula kes ini dikesan, tiada langkah yang drastik yang dilakukan. Hanya mengadakan pemeriksaan di setiap balai ketibaan dan pelepasan di seluruh lapangan terbang. Masalah yang kecil akan menjadi besar apabila dibiarkan. Ia akan merebak dan menyerang tanpa mengira mangsa.


Lebih menyedihkan lagi apabila tiada pemberitahuan tentang bahayanya pengambilan daging babi sebagai hidangan. Mereka yang kurang peka dengan isu ini tentu saja akan mengambil mudah dan tidak menghiraukan masalah yang berlaku. Mungkin ada yang menganggap ia hanyalah selsema biasa. Sejauh mana permainan politik ini..

"Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah...." (5:3).

2 comments:

NURILHAM said...

Haa btl2...Datuk Rais pun kata naper tak panggil je selesema babi..

H1N1 satu ujian atau bala??

Hanna said...

ni semua mslh politik.. mgkn juga satu bala.. wallahualam