Tuesday, June 16, 2009

Adakah hari esok?



Bismillahirahmanirrahim..... Selawat dan salam buat Nabi Muhammad SAW. Hari-hari yang berlalu seakan tidak aku sedari. Pantasnya masa berlalu. Mampukah lagi aku melihat alam ini hari esoknya?. Mampukah lagi aku menghirup udara ciptaan Yang Maha Esa. Mampukah aku terus merenung ciptaanNya. Adakah lagi hari esok untuk aku....

Hebatnya lukisan alam. Siapa mampu meniru lukisan Allah. Bulan, bintang, matahari, seluruh alam ini akan sentiasa bergerak mengikut sunnatullahnya. Masing-masing bergerak pada orbitnya. Mengikut seruan dan arahan Maha Penciptanya. Subhanallah...

"Dan Dia-lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas)" (21:33)

Bayangkan andai semuanya ingkar. Berlakulah pelanggaran. Bintang-bintang akan jatuh. Seluruh alam akan kucar-kacir. Keadaannya boleh diibaratkan bagai hari kiamat.











" Apabila langit terbelah. Dan apabila bintang-bintang gugur bertabur. Dan apabila lautan pecah bercampur baur..." (82:1-3)

"Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar bertebangan". (101:5)

Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedasyat-dasyatnya. Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya. (99:1-2)

Lantas, bagaimana keadaan manusia di kala itu.

(hari itu ialah: hari kiamat) hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran. (101:4)

Maha hebat Allah.
Adakah hari esok untuk aku. Untuk ku teruskan perjuangan di bumi ini. Dapatkah aku terus berusaha untuk menjadi muttaqin? Siapa lagi yang mampu menolong diri ini untuk mencapai redhaMu? Siapa yang boleh menyelamatkan diri ini dari azab api nerakaMu?

Ya Allah, engkaulah sebaik penolong yang kami ada.

No comments: