Monday, June 8, 2009

Di mana silapnya?



Tanggal 2 Jun menjadi sejarah kepada warga Kuala Terengganu apabila bumbung di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin runtuh menyembah bumi. Kejadian yang berlaku kira-kira jam 9.30 pagi menggemparkan semua pihak. Nasib baik tiada sebarang nyawa yang terkorban dalam runtuhan tersebut. Stadium tersebut telah banyak melansungkan acara sukan dan menjadi tuan rumah untuk sukma baru-baru ini.

Berita terbaru pula melaporkan pusat akuatik kolam renang di Batu Buruk, Terengganu juga berlaku permasalahan di mana terdapat kebocoran atap pada bahagian bumbung. Kolam renang itu di mana telah diguna pakai sewaktu Kejohanan Sukan Malaysia (SUKMA) baru-baru ini.

Kejadian ini seharusnya membuka mata banyak pihak mengapa perkara sebegini harus berlaku. Stadium yang menelan belanja hampir 300 juta dan tidak sampai setahun digunakan sudah runtuh sememangnya menjadi persoalan untuk semua. Kes ini memang seharusnya dikaji dengan lebih terperinci. Di mana silapnya. Apa yang berlaku memang sesuatu yang memalukan. Pihak kontraktor telah diberi masa yang lama untuk menyiapkan dua projek besar ini. Seharusnya, kelewatan jadual pembinaan tidak harus terjadi. Walaupun tahu masalah yang berlaku di kolam renang, tiada sebarang tindakan yang diambil oleh pihak berwajib. Adakah masing-masing hanya akan menunding jari atas apa yang berlaku? Dan menunggu ada nyawa yang terkorban baru diambil tindakan?

Semua yang berlaku perlu dijadikan iktibar. Mungkin ini satu peringatan buat kita semua dengan monemun yang menjadi kemegahan. Anggaplah ini kesilapan dari diri kita sendiri yang sentiasa alpa. Apa yang bakal berlaku pada masa akan datang, tidak dapat kita ramalkan. Moga pengalaman ini mampu dimanfaatkan oleh semua agar pada masa hadapan kita mampu menghindari kejadian yang tidak diingini.

2 comments:

innii said...

alhamdulillah is sempat bergambar depan stadium mase dy masih sempurna..hik3..dy tau pas ni is x nak amek gmbar dgn die lg kot..2 y dy rntuh 2..keh3..
ape2 pn,innaa liLLAHi wa innaa ilaiHI rooji'uunn..

NURILHAM said...

di mana silapnyerr??

my opinion..mungkin berlaku korupsi..beli bahan murah padahal dah bg duit byk utk beli bahan2 berkualiti..ni sume nak kaut laba...he3..juz my opinion..jgn plak ada yang saman den sebab sebar fitnah sudah..