Thursday, May 12, 2011

Menentu usia kandungan (pengalaman hari ke-3 dan 4)

Bismillahirahmanirahim..........

Buat Yang Esa, alhamdulillah.. Terima kasih atas segalaNYa..

Hari ke 4 hari ini di klinik Berserah. Kerana sibuk meraikan 'Nurses Day', satu prosedur pun tak terbuat. Semalam sempat bagi satu suntikan kancing gigi pada si ibu. Insyallah, cuba kuatkan semangat lepas ni untuk cucuk budak pulak. Ambil sedikit masa untuk kumpul keberanian. Semalam tidak sempat aku coretkan sedikit pengalaman. Alhamdulillah, 'staffnurse' sudi mengajar cara untuk mengukur perut ibu mengandung. Macam mana nak tentukan usia kandungan.

Usia kandungan boleh ditentukan melalui tarikh akhir darah haid keluar. Daripada situ, anggaran kelahiran juga boleh dibuat. Namun, si ibu perlu memberitahu tarikh yang tepat supaya jangkaan tidak lari daripada tarikh asal. Amat penting bagi seorang wanita yang sudah berkahwin untuk menanda waktu haid setiap bulan. Selain itu, usia kandungan boleh dikira menggunakan pita pengukur. Perut ibu diukur daripada 'fundus' (bahagian atas air ketuban) hingga ke bahagian atas faraj. Cara terakhir adalah menggunakan ukuran jari. kandungan di atas pusat dikira 22 hari. Semakin ke atas, semakin banyak bilangan hari kandungan. (Xde gambar untuk terangkan. Agak sedikit susah). Cara yang lebih moden adalah dengan menggunakan 'scan'. Pergerakan bayi boleh dilihat menggunakan gambar 3D atau 4D. Gambar 4D lebih jelas menunjukkan wajah bayi.

Aku juga sempat belajar sedikit sebanyak mengenai perkembangan bayi. Pada usia sekian.. sekian.. bayi seharusnya sudah mampu melakukan .. sekian.. sekian aktiviti. Pada masa yang sama ada membantu jururawat memplot perkembangan bayi. 'Health education' akan diberi kepada para ibu jika anak terlebih berat atau kurang berat. Begitu juga tentang pemakanan si bayi. Apa yang diambil oleh si anak mengikut umurnya. Bayi berusia 6 bulan sudah boleh dilatih untuk menerima karbohidrat daripada bubur. Bubur yang dimasak boleh dicampur dengan ikan dan juga sayur untuk tambahan vitamin. Namun, si ibu perlu mengelakkan campuran garam atau ajinomoto dalam makanan kerana bayi tidak perlukannya lagi. Pemakanan yang seimbang amat penting untuk bayi yang sedang membesar.

Hari semalam juga, aku terima satu kes seorang ibu mengandungkan kembar. Dapatku lihat bagaimana pembahagian kandungan. Namun, aku kecewa kerana tidak dapat merasai kepala bayi walaupun jururawat sudah memberi peluang. Mungkin tiada pengalaman menyebabkan aku gagal merasai di mana kedudukan kepala si anak. Dua kali berkesempatan merasai kedudukan kepala si kecil, namun masih tidak mampu menidentifikasinya. Moga sentuhan tanganku juga mampu merasai kehadiran si kecil tersebut ke alam ini.....

No comments: