Tuesday, May 10, 2011

Dunia kanak-kanak (pengalaman hari ke-2)

Selawat dan salam buat baginda Muhammad s.a.w. Apa yang di harapkan hanyalah syafaat dan kasih sayangnya buat sekalian ummatnya...

Alhamdulillah, hari ini hari kedua di klinik Beserah. Lebih banyak maklumat yang aku dapat dan pelajari. Bagaimana kritikalnya saat kelahiran bagi seorang ibu. Ngeri jugak mendengar penjelasan daripada 'staffnurse'. Ibu bertarung nyawa demi melahirkan seorang anak ke bumi ini. Kelahiran anak sulung mengambil masa 12 jam paling lama. Ya Allah, betapa tabah dan kuatnya seorang ibu. Namun, hari ini kita tinggalkan dulu bab-bab bersalin. Aku ingin fokus pada diri si anak.

Selepas membuat pemerhatian, aku melihat kanak-kanak punya dunianya yang tersendiri. Orang dewasa sekalipun tidak memahami dunia mereka. Dunia yang penuh dengan imaginasi. Mereka mampu membayangkan pelbagai perkara daripada satu objek. Lihatlah bagaimana mereka mampu melukis sesuatu yang tiada dalam pemikiran kita. Mungkin kita melihat itu adalah contengan biasa. Namun, bagi kanak-kanak itulah hasil karya kreatif mereka. begitu juga jika mereka diberi permainan. Pelbagai aksi mampu dicipta daripada mereka. Daripada satu watak kepada watak yang lain dimainkan oleh kanak-kanak pintar ini. Pada tahap itu, sel-sel otak memang berkembang dengan sangat pesat. Kanak-kanak memang cepat belajar daripada persekitaran.

Si bayi kecil juga tidak ketinggalan. Ransangan deria cepat sekali teransang daripada penglihatan dan pendengarannya. Perhatikan bagaimana si kecil yang nyenyak tidur boleh terjaga hanya dengan kuakan pintu. Deria mereka menjadi amat sensitif kerana sudah dilatih sewaktu di awal kelahiran. Begitu juga apabila jari dipetik, si manja dengan cepat menfokuskan diri. Perasaan ingin tahu yang menebal menyebabkan mereka asyik dengan sesuatu tarikan. Bayi meluahkan rasa melalui tangisan, senyuman dan mimik muka. Setiap satunya punya pesanan yang tersendiri. Si ibulah yang perlu peka dengan setiap kemahuan mereka agar mampu dipenuhi dengan sebaiknya.

Bagaiman pula si anak kecil itu mampu mengenali ibunya? Pertama adalah melalui deria baunya. Seorang anak mampu mengenali bau ibunya. Dia mampu membezakan bau ibunya daripada orang lain. Bagi bayi yang susah mendampingi orang lain, dia tidak mahu dibelai dan didukung oleh orang asing kecuali si ibu. Kedua adalah melalui sentuhan. Sejak di awal kandungan si ibu sudah memberi ransangan sentuhan pada si anak. Walaupun ianya hanya interaksi luaran, namun si anak mampu membezakannya. Selepas kelahiran, si anak lebih memahami ibunya dengan cara belaian dan pegangan.

Anak-anak yang sedang membesar suka 'explore' atau mencuba sesuatu yang baru. Setiap tegahan membuatkan mereka lebih teruja untuk melakukannya. Mereka suka di marahi untuk mendapat perhatian si ibu. Itulah dunia kanak-kanak yang sentiasa inginkan keseronokkan. Syukur buat mereka yang punya anak kerana anak mampu memberi senyuman kepada kita di saat duka. Lihatlah wajah si kecil yang tidak punya secalit dosa anugerah daripada Allah.

No comments: