Tuesday, April 26, 2011

Golongan ulul albab

Bismillahirahmanirahim...........

Alhamdulillah, selawat dan salam buat Nabi junjungan. Syukur buat Yang Maha Kuasa atas nikmat yang tak henti-henti. Alhamdulillah..

Info terbaru bagi aku. Walaupun sebenarnya, isunya telah lama. Cuma, aku yang tidak menyedari. kelahiran ulul albab. Pembentukan generasi masa depan melalui sistem pendidikan. Aku kira, pakej yang cukup baik. Itulah sebaik-baik ummat. Insyallah, sudah nampak cahaya pada masa hadapan. cahaya yang bakal menerangi alam yang kian malap.

Perbincangan bersama ibu saudaraku yang menghantar anaknya ke salah satu MRSM yang asasnya adalah hafalan quran. Masyallah, terkedu aku mendengarnya. bangun seawal jam 5 pagi untuk ke musolla. Pelajar di tingkatan 1 sudah dilatih dengan disiplin yang cukup tegas. Memikirkan diri ini, rasa cukup kerdil sekali. Jadual harian mereka sangat padat. Di samping menghafal al-quran, tidak lupa pembelajaran akademik yang lain. Kedua-duanya seimbang dengan sangat baik. Aku kira Terengganu adalah antara negeri terawal yang mencetuskan kewujudan golongan ulul albab.

Bukan itu sahaja, kerajaan telah mengambil langkah supaya pelajar di sekolah rendah khatam al-qurannya. Melalui kelas kafa', projek ini dilaksanakan. Program ini cukup baik bagi membolehkan generasi muda kenal pada al-quran. Secara tidak langsung, boleh mendedahkan ilmu al-quran dalam diri generasi muda yang dilihat kian jauh meninggalkannya. Ke mana jalan kita jika al-quran diketepikan. Jika al-quran tidak menjadi bahan bacaan kita. Padahal, al-quranlah teman di kuburan kita. Menjadi penerang di alam sana di saat kita keseorangan. Menjadi pembela kita saat mulut sudah terkunci.

Namun, moga usaha ini menjadi anjakan kepada anak-anak kecil untuk cintakan al-quran dan mendalami setiap bait-bait kalamNya. Itulah risalah warisan peninggalan Nabi kita yang seharusnya dipelihara dan terus dikekalkan sehingga saat ini. Seperti mana pesanan Baginda dalam khutbah terakhirnya, "Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.
Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.” Allahuakbar...

No comments: