Thursday, April 7, 2011

Doa buat pemimpin

Bismillahirahmanirahim…….

Semoga rahmat Allah sentiasa memayungi hati-hati kita. Selawat dan salam buat junjungan baginda yang sentiasa mengingati ummatnya walau jasadnya tiada. Alhamdulillah, Allah masih memberi kesihatan dan pelbagai nikmat buat hamba naïf untuk terus mengembara di buminya. Namun, ujian dunia sentiasa terhidang untuk dinilai peringkat iman dalam diri ini. Moga kekuatan sentiasa ada bersama Allah, insyallah.

Melihatkan situasi dunia, aku hanya mampu mengeleng. Letih dan penat dengan politik dunia. Apa mahu jadi? Seakan tiada lain yang dicari melainkan kesenangan dunia. Sedangkan, dunia hanya tempat mencari bekal. Itu pun, tiada yang mengambil pusing. Saat amaran Allah sudah jelas terpampang di mata, tiada tindakan lansung daripada kita yang namanya hamba. Sungguh menyedihkan. Keras sangatkah hati kita sehingga tidak mampu membaca amaran Allah.

Kes Anwar Ibrahim yang tiada kesudahan memperlihatkan politik apa yang di mainkan? Kes video Lucah pula mengambil tempat setelah dilihat tiada jalan penyelesaian. Apa lagi permainan yang ingin dilaksanakan selagi kuasa masih di tangan. Rakyat menajdi agenda utama saat pilihan raya menghampiri waktunya. Wang disogok dengan harapan mereka mampu dipilih sebagai pemerintah kononnya untuk membela nasib rakyat. Itukah pemimpin kita? waktu inilah ramai pemimpin mula menyusuri denai-denai kampong untuk meninjau keadaan rakyat. Apakah cukup makan, pakainya. Apakah ada anak-anak yang tidak bersekolah. Adakah rumahnya yang didiami hamper roboh. Saat itu, akhbar mengambil peranan menanyangkan kemurahan si penderma. Di sana sini, gambar mereka terpampang untuk tatapan pembaca yang keseluruhannya rakyat jelata.

Pembaca budiman,

Kita sentiasa lupa apakah wang menjadi destinasi terakhir kita? Bukankah Allah itu yang Maha Pemberi. Tidak perlu mengharapkan belas simpati manusia yang sementara. Seperti mana firmnnya, " Dan akhirat lebih baik dan kekal". (87:17). Aku akui, bukan semua pemimpin kita begitu. Ada yang betul-betul pemimpin rakyat yang sedar makna tanggungjawab dan amanah yang bakal ditanya nanti. Namun, berapa kerat sangat yang menghuni golongan ini. Terlalu berat rasanya untuk memikul yang namanya amanah. Banyak lagi sebenarnya masalah ummat yang belum selesai. Daripada memikirkan kes-kes yang tidak sepatutnya, wajarlah pihak pemimpin memfokuskan kepada agenda manifesto yang mereka laungkan saat calon pemilihan dibuat. Laksanakan apa yang dijanjikan kepada rakyat. Berapa ramai pemimpin hari ini yang menyelak lembaran sirah pimimpin terdahulu. Beramai ramai yang mengaji sejarah-sejarah silam. Bagaimana sikap seorang pemimpin yang seharusnya, corak kehidupan mereka, keperluan rakyat dan sebagainya. Jauh panggang daripada api.

Aku tidak menunding jari kepada sesiapa. Lantas, diri ini juga diharap mampu membantu mereka. Mungkin doa sebagai pengharapan kerana Allah itu Maha Mendengar. Mungkin, kita sebagai rakyat kurang berdoa untuk pemimpin. Berdoa supaya dinaikkan pemimpin yang mampu memimpin kita, mentadbir negara dengan sebaiknya dan lain-lain. Kurang juga doa kita kepada mereka supaya tetap mengamalkan pemerintahan Islam di negara Islam ini. Kurang juga berdoa supaya diri kita juga memilih pemimpin yang adil. Kurang juga doa supaya diri kita juga menjadi rakyat yang suka mendoakan pemimpinnnya. Lantas, kita menunggu masa untuk menjadi seperti ummat yang terdahulu. Nauzubillah…. Justeru, mari sama-sama berdoa kerana Allah itu sangat dekat dan memenuhi permintaan kita. Insyallah…

"Berdoalah kepadaku, nescaya Aku perkenankan". (40:60).

No comments: