Sunday, April 24, 2011

Susahnya menjadi seorang ibu.

Bismillahirahmanirahim...........

Alhamdulillah, syukur pada yang Maha kuasa masih meminjamkan nyawa buatku. Sesungguhnya diri ini milikNya dan kepadaNya aku dikembalikan...

Aku masih bercuti. Hari ini dalam minggu ke dua. Masih berbaki satu minggu lebih sebelum jadual 'posting' bermula. Saki baki penat masih terasa. Mengambil alih peranan ibu memang amat meletihkan. Bermula minggu lepas, dengan ketiadaan Along, aku menjadi bibik di rumah. Mengemas rumah, menjemur baju, memasak makanan tengahari, mengambil adik dan melipat pakaian semuanya aku lakukan. Penatnya hanya Allah saja yang tahu. Lantas, aku berfikir-fikir layak ke aku menjadi seorang ibu. Terlalu berat rasanya memikul tanggungjawab. Kalau urusan rumah tangga pun aku tak mampu nak selesaikan, macam mana nak hadapi kehidupan berumah tangga yang sebenarnya. Baru aku menyedari betapa beratnya tanggungjawab seorang ibu. Mampukah kita semua menjadi yang terbaik seperti ibu kita?

Dua hari lepas, aku terpaksa menjadi emak 'full house', sepenuh masa. Emak ke Kuala Lumpur. Jadi, tugasanku bermula seawal pagi dan berakhir lewat tengah malam. Akhirnya, aku menyerah. Mengira masa dan detik untuk kepulangan emak. Sudah tidak larat rasanya memikul tugasan itu sendiri. Ya Allah, besarnya pengorbanan seorang ibu pada anak-anaknya. Tak pernah rasanya terpancul rasa jemu, penat dalam memenuhi tuntutan anak-anaknya. Dalam melayan kerenah anak-anaknya. Begitu setia. Bukan sehari, dua, malah sehingga kita dewasa. Sehingga anak-anaknya ini menginjak alam rumah tangga. Cabarannya terlalu hebat. Mampukah kita? Teringat sahabat-sahabat yang sudah berumah tangga. Bagaimana mereka menempuh perjalanan kehidupan ini. Sesunggunya mereka adalah yang terpilih. Allah telah mengizinkan mereka untuk memikul amanah sewaktu di kampus. Mereka terpaksa berulang alik ke kuliyah sebagai pelajar, pulang ke rumah melaksanakan tugas sebagai isteri dan yang punya anak, sebagai ibu. Masyallah....

Aku sempat mendengar perkongsian daripada Ustaz Azhar Idrus mengenai martabat seorang wanita. Kenapa wanita begitu mulia. Sehingga di zaman nabi Muhammad, martabatnya di angkat tinggi. Peranan wanita lebih tinggi berbanding lelaki dalam membentuk generasi masa depan. Allah memberi kelebihan kepada wanita untuk mengandung dan melahirkan anak-anak daripada rahimnya. Dengan darjat itu, 1000 pahala diberi dan digugurkan 1000 dosa. Perasaan kasih sayang ibu melebihi nyawanya sendiri. Dia sanggup bersusah demi kehidupan anak-anak. Kerana itu, syurga terletak di bawah kaki ibu. Cerita si tanggang mampu menjadi contoh terbaik dalam mengajar anak-anak supaya tidak menjadi anak derhaka. Sesungguhnya, tidak mampu dibalas jasanya walau dengan emas dan permata.

Anak yang baik akan sentiasa mendoakan ibunya. Di kala ibu kedukaaan kitalah yang perlu menjadi pengubatnya. Tika dia kesunyian, kitalah penemannya, agar dengan itu kita mmapu kembali berbakti padanya. Apa lagi yang mampu dia harapkan daripada kita. Dia sudah mendidik kita sebagai anak soleh dan solehah adalah emas yang berharga untuk simpanannya kelak. Moga, doa kita sentiasa mengalir buatnya...

1 comment:

eifa said...

subhanallah,
betul, betapa hebatnya mak kita mengharungi hari-hari yang mendatang.
saya bru je 2 minggu lebih jd 'fulltime housesingle' dh jemu dan rse xbest.inikan pula bertahun-tahun melakukan rutin yg sme stiap hari..ya Allah, hebatnya mereka..
smg kita berusaha utk mnjdi sprti mak..:)