Saturday, October 30, 2010

Apa erti kita berada dalam gerakan Islam??

Bismillahirahmanirahim...........

Nikmat kepujian tidak henti-henti padaNya. Sentiasa melapangkan waktu, memberikan ilmu pada hamba-hambaNya. Walaupun tahu hamba ini sering lupa padaNya, namun kasih sayangnya tetap ada.

Mengapa perlu kepada jemaah???

Gerakan adalah pertubuhan yang bergerak. Oleh itu, semua ahli perlu bergerak. Bagaimana? Dengan berada di dalam jemaah. Jemaah membantu kita untuk menggerakkan kerja-kerja dakwa yang telah lama dibawa oleh para nabi dan rasul. Ia menjadi satu tuntutan untuk berada di dalam sesebuah jemaah kerana Nabi Muhammad s.a.w memerintahkan kita berada di dalamnya.

Jemaah mampu membentuk satu tautan hati yang cukup kuat. Ukhwah yang terbentuk boleh memecahkan sikap nafsi-nafsi dalam diri. Untuk berjihad, kita perlukan sahabat yang sanggup mati untuk kita dan sebaliknya kerana kerja dakwan ini bukan main-main. Kita membawa risalah perjuangan dan menjadi rantai-rantai yang menyambung perjuangan nabi. Jika tali yang diikat tidak kukuh, begitu mudah kita jatuh tersungkur. Berapa ramai yang futur dalam medan ini kerana tautan hati yang tidak kuat. Rasa "trust" tidak ada dalam diri. Kita tidak akan mampu membawa beban dakwah ini kecuali secara berjemaah. Apabila rasa percaya itu tinggi, sejauh mana pun lautan yang memisahkan, sahabat di lain benua akan sanggup kita tolong walau dengan cara apa sekalipun. Begitu kuat nilai kepercayaan dalam jemaah.

"Wamakaru wamakarallah. Waallahu khoirun makirin". Mereka merancang dan Allah pun merancang, tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang. Namun, apa yang telah kita rancang? Apa gerak kerja yang telah kita buat?. Dalam kerja dakwah perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Seorang ahli gerakan tidak punya alasan dalam perjuangan Islam. Jangan menjadikan harta kamu, anak-anak atau isteri sebagai alasan untuk lari daripada kerja ini. Ini adalah tanggungjawab yang Allah telah amanahkan kepada kita semua. Kerja dakwah adalah kerja semua dan setiap orang tidak boleh lari daripadanya. Apa yang perlu adalah kita tetap di dalam suatu jemaah dan memperkuat dan perkemaskan jemaah tersebut.

"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh". (61:4)

Usrah gabungan,
Perkongsian daripada Dato' Razak,
Baitul Husna, 22/10/10

2 comments:

eifa said...

assalamualaikum..
jemaah itu satu kemestian..
dulu trfikir je kenapa aku berada di sini? kenapa aku melakukan ini?
akhirnya menemui jawapan..
jawapan tiba tika diri sedang mencari2 kebenaran...syukur..
trm ksh pd sume yg mnjayakan usrah gabungan trsbut...:)

Hanna said...

yup fifah... bila kita mencari, Allah akan kurniakan kita sebenarnya..