Sunday, July 26, 2009

Motivational Camp













































Saat sahabat-sahabat yang lain menikmati cuti hujung minggu, aku bersama komuniti ‘nursing’ yang lain berjuang di Pantai Ayer Balok, Kuantan untuk kem motivasi anjuran ‘nursing society’. Perkara yang berulang-ulang kali ditekankan oleh komiti adalah betulkan niat. Pada awalnya, aku juga seperti peserta yang lain. Marah dan geram kerana kami dipaksa untuk ke kem tersebut. Bagiku, paksaan itu seakan tiada nilai. Namun, aku cuba sedaya upaya berlapang dada kerana, ‘mungkin apa yang aku tidak suka itu baik untukku’.

Perjalanan mengambil masa selama 45 minit ke sana. Komiti telah siap sedia menunggu kehadiran kami. Langkahku terpaku. Masyallah, keidahan pantainya memaku mataku. Pasirnya yang putih, desiran ombak seakan menyamnut kehadiran kami dengan lambaian pepohon. Hilang segala kegusaran kami.

Selepas meletakkan beg, kami diberi lagu tema dan trademark untuk kem pada kali ini. Lagu daripada xpdc jika aku tidak silap, “semangat yang hilang”. Masing-masing menggaru kepala. Tidak tahu untuk menyanyikan lagu tersebut. Lagu yang agak mantap walaupun dalam versi rock. Ada unsur-unsur motivasi. Kami dapat meningkatkan sedikit semangat. Malamnya, aktiviti mencantum ‘puzzle’ untuk menanamkan semangat kerjasama di kalangan batch kami. Kami berjaya mencantumkan semua ‘puzzle’. Masing-masing puas.

Kemudian, aktiviti kembara di tanah gersang diadakan. Kami dimuhasabahkan tentang kehidupan di dunia ini. Aku agak terasa dan terkesan dengan aktiviti ini. Point yang paling uatam adalah, tanamkan sifat ketuhanan dalam diri kita. Setakat mana kita mengintai cinta Allah. Lewat malam, aktiviti yang palig mecabar. Kami semua dibawa berjalan mengelilingi kawasan pantai tersebut dengan menutup mata. Aktiviti ini lebih mengajar kami untuk taat pada ketua dan pentingnya menjaga sahabat.

Esoknya, selesai riadah, aktiviti Ikhtiar Hidup dijalankan. Dalam tugasan ini, kami perlu menyiapkan makanan tengahari menggunakan barang-barang yang diberi. Ikan, kentang, telur, tepung, milo, beberapa batang mancis, arang dan kertas aluminium. Kumpulan aku mula memerah keringat menyiapkan juadah yang bagiku entah apa-apa. Menu kami adalah:

- ikan celup tepung (tepung celup telur dan tepung. Letak dalam kertas aluminium, bakar dalam api)
- telur bakar (tanam bawah tanah di atas bara api)
- kentang bakar (bakar dalam api)
- pancake / kek kentang (tepung digaul dengan telur, milo dan kentang. masak dalam kertas aluminium dan daun kelapa)

Aktiviti mengajar kami bagaimana mahu ‘survive’ dalam keadaan yang terdesak. Kami diberitahu oleh komiti bahawa tiada makanan tengahari. Kami terpaksa makan makanan yang dimasak. Pada masa yang sama, komiti hanya makan biskut jagung. Rupa-rupanya, kami diuji. Motifnya adalah supaya kmai peka terhadap orang-orang di sekeliling kami yang miskin. Semua diselubungi rasa bersalah yang amat kerana tidak menawarkan makanan kepada komiti. Pengajran yang besar kami dapat di situ.

Petang itu, kami bermain satu permainan. Setiap kumpulan diberi satu anggota badan dan perlu menyenaraikan kelebihan anggota badan tersebut. Kami juga perlu memilih satu anggota badan yang lain yang banyak menyumbang ke arah kejahatan. Masing-masing perlu berdebat dan mempertahankan anggotan badan masing-masing. Terdapat pertelingkahan dan perbezaan pendapat. Masing-masing ingin menyalahkan anggota badan yang lain. Resolusi yang kami dapat adalah, semua anggota tersebut kami miliki dan mempunyai fungsi yang membantu kehidupan ini. Ibarat kami semua yang saling memerlukan antara satu sama lain. Selesai aktiviti tersebut, program diteruskan dengan aktiviti kenali diri. Setiap peserta perlu menulis keburukan dan kelebihan sahabat masing-masing. Ia mengajar kami untuk mengenali diri ini dan membetulkan diri sendiri.
(the best looking glass is the eyes of a friend). Acara penutup dihadiri oleh sir Rubiyah.

Aku merasa puas. Alhamdulilah, pengisian yang bermakna. Cuma, sedikit penat. Aku juga gembira untuk sahabat-sahabat yang pertama kali belajar makan menggunakan talam. Mereka belajar sesuatu yang baru. Insyallah, selepas ini mungkin ukhwah antara kami akan lebih terjalin. Tahniah buat komiti yang bertungkus-lumus menyediakan program ini buat kami semua.

2 comments:

innii said...

maasyaaALLAH..dpt ssuatu y baru 2...2 r ana,keje nk mbeontak jer..kui3..

is kat gombak ni x bpluang ikut program society kt uia lg..byk ke pkpim..melainkan program uia 2 wajib..kui3

pe2 hal pn..hati2 kat kampus jln penjara iium..keh3

Hanna said...

to is:

alahamdulilah.. ada la jgk pengisian. cuma, mslh dipaksa yang buat xikhlas.. insyallah, lps nie btlkn niat.. t.ksh is...

is.. la plak wat pgrm lps ni kat gmbk ye.. biar gmpk skit