Sunday, March 10, 2013

Kembara di Bumi Borneo...Bhgn 1

Bagi aku kembara ini bukan yang biasa-biasa. Perjalanan selama 10 hari mencetuskan rasa kesedaran yang tinggi. Apalagi rasa keinsafan dan syukur sebagai seorang hamba yang cukup segala-galanya. Meninjau kehidupan masyarakat yang serba kekurangan dan mendampingi adik-adik yang faham nilai dakwah sudah pasti satu pengalaman yang tidak mampu dikongsi hanya pada lembaran ini. Perjalanan bersama 8 sahabat yang lain punya suka dan duka yang kami kongsi bersama. Nawaitu menjadi pegangan kuat kami dalam perjalanan kembara ini


                                            Bacaan doa oleh Bui sebelum berangkat

16 Januari 2013 


Persiapan terakhir 


Aku sibuk menyusun baki-baki terakhir barangan yang harus dibawa ke Sabah. Menyusun setiap pakaian kemas di dalam beg yang dikongsi bersama Bada. Sedikit risau. Bimbang muatan kami berlebihan. Seperti yang dijanji, kami berempat bertemu di ‘musolla cf sis’. Setiap beg perlu ditimbang supaya muatan tidak berlebihan. Ketika husna tiba, aku kaget melihat bagasi yang dibawa.  Penuh. Dengan menggaru kepala, aku kembali menyusun baju-bajunya yang perlu untuk dibawa. Separuhnya, terpaksa dibawa balik ke bilik. Sementara menanti jam 2 pagi untuk bertolak, aku, Ina, Bada dan Una rancak berborak untuk lebih mengenali masing-masing. Proses ‘ice-breaking’ sedang berjalan dengan baik. Kami turut ditemani Su, K.Ira dan Mira yang sudi mengiringi perjalanan kami. Una berkongsi cerita yang selama dia tinggal di asrama, ibunya yang akan menyusun beg bajunya. Kami tergelak mendengar celoteh Una. ‘Patut la aku terpaksa kemaskan balik baju-baju Una’. Suara hati berbisik.  ‘Brothers’ sudah siap dengan beg masing-masing dan menanti di luar surau. Borak mereka ditemani suara-suara cengkerik yang turut berjaga menunggu keberangkatan kami barangkali. 


Pelukan semangat


Sebelum bergerak, Bui yang turut menjadi penumpang kami malam itu mengetuai bacaan doa. Kemudiannya, Semua barang siap dimasukkan ke dalam van. Sebelum menaiki van, kami mendapat pelukan dan kata-kata semangat daripada sahabat-sahabat yang mengiringi. Tika tubuh dirangkul, rembesan panas mula mengalir di pipi. Sebak memikirkan tanggungawab yang harus dipikul. Sedih kerana mereka tidak dapat bersama-sama dengan rombongan SOP kali ini. Su dan K.Ira antara penggerak yang seharusnya turut serta bersama rombongan ini. Namun, Allah inginkan perancangan yang lain buat mereka. Atas kekangan masing-masing, semua terpaksa menarik diri di saat-saat terakhir. Lambaian mereka jauh menghantar kami ke jalanan. Masing-masing membisu melayan lamunan. Hanya deruan enjin yang kedengaran saat itu. Fikiran menerawang teringatkan Syuk. Seperti Su dan K.ira, Syuk terpaksa batalkan niat untuk ke Sabah. Baru petang tadi, dia mendapat khabar opahnya tenat. Hati mana yang tak keruan saat semuanya sudah dirancang, namun terpaksa menarik diri di saat terakhir. Bagi aku, itu adalah pengorbanan yang besar yang perlu dilakukan. ‘Allah sedang melihatmu Syuk’.  Beban di bahu makin berat pada aku dan Ina. Kami adalah penggerak awal SOP yang perlu membawa adik-adik ke Sabah. Walaupun tugas ketua diserahkan pada Afiq, aku dan Ina masih terasa bebananya  kerana kami sendiri tidak dapat menjangka apa yang akan berlaku di sana. Hati terdetik, apa lagi rencana Tuhan untuk menghantar aku ke Sabah, di saat sahabat-sahabat yang lain tidak mampu untuk turut serta dalam ekspedisi kali ini. 

                                            Sempat lelap sementara menunggu a.Rizal

Penantian yang panjang 


Kami tiba di LCCT pada jam 5.30 pagi. Penerbangan ke Kota Kinabalu adalah pada pukul 10.40 pagi. Ketika matahari menjenguk, masing-masing berkeliaran mencari makanan. Perut mula berbunyi minta diisi. Harga makanan yang mahal memaksa kami mengalas perut dengan roti dan jem yang dibawa. Asma’ tiba ketika kami sibuk menimbang bagasi. Asma’ daripada UIA Gombak turut bersama kami untuk menyampaikan sumbangan daripada pihak tertentu. Amanat daripada si penderma menuntut Asma’ untuk turut bersama dalam rombongan kami. Penerbangan ke Kota KInabalu memakan masa selama 2 jam setengah telah membawa kami terbang membelah Laut China Selatan. Setibanya di sana, kami mencari ‘port’ yang sesuai untuk berkumpul. Jauh di satu sudut, kami duduk menunggu dan berbincang sementara menanti abang Rizal yang akan tiba jam 8.40 malam. Tempat itu menjadi ‘ kubu’ kami bak kata Iddin, melihatkan kedudukannya yang stategik dan bebas daripada lalu lintas. Aku dan Ina kongsikan pengalaman kami sewaktu SOP I supaya adik-adik mendapat sedikit gambaran tentang program kali ini. Baki waktu yang ada, kami bincangkan modul untuk program yang akan berlansung pada hujung minggu ini. Ketika abang Rizal tiba, van sekolah  sudah menunggu kami. Kami lansung bergerak ke Ranau menuju ke Sekolah Menengah Agama Ranau (SEMEKAR).  Jalan raya yang berliku menyukarkan kami untuk lelap walaupun penat. Setelah menempuh perjalanan selama 2 jam, kami tiba di SEMEKAR. Cuacanya yang dingin menyambut ketibaan kami. Lantas, kami dibawa ke bilik tetamu untuk penginapan kami selama di Sabah

                                             Bersama Puan Pengetua SEMEKAR

17 Januari 2013


Bertemu pihak pentadbir 


Pagi kami ditemani dingin yang menggigit. Airnya sahaja sudah cukup membuatkan kami menggeletar. Waktunya yang satu jam awal memaksa kami bangun lebih awal untuk solat subuh. Usai bersarapan, kami terus bertemu ketua warden, Encik Hisam. Ditemani cg. Jumirah selaku guru kaunselor dan cg. Nurul Asma, kami bincangkan tentatif dan perancangan kami sepanjang di Sabah. Maklumat mengenai program diterang dengan lebih lanjut dan terperinci. Jika sebelum ini, penyampaian maklumat seakan tidak berkesan kerana kami hanya berhubung melalui telefon. Maklumat yang diterima juga agak terbatas. Selesai sesi perbincangan, kami bersua muka dengan puan pengetua. Beliau seperti sebelumnya, banyak memberikan nasihat buat kami. Beliau sendiri berkira-kira mengapa kami mengambil keputusan untuk membuat program kepada pelajar-pelajar lepasan SPM dan STPM. Jika diikutkan, pihak sekolah tidak mendapat sebarang  manfaat daripada program tersebut. Namun, pegangan iman itu menumbuhkan sangka baik.  Alhamdulillah, ustazah nampak apa yang ingin kami bawa. Bagi aku, kami membawa misi besar ke Sabah. Seboleh-bolehnya, kami ingin tubuhkan ‘faciteam junior’ di Sabah. Itu antara yang dirancang. Mungkin, Allah punya lakaran lain.



Tugas bertambah
 
Petangnya, kami berangkat ke Rumah Putera Harapan (RPH). Bertemu adik-adik yang sudah setahun kami tinggalkan. Penghuninya masih sama. Cuma, beranjak usia. Tingkah laku juga masih tidak berubah. Mereka inginkan perhatian daripada pengunjung yang hadir. Adik-adik tahun 6 sibuk belajar memandangkan tahun ini mereka akan menempuh peperiksaan UPSR. En. Sabri selaku penjaga rumah RPH dan wakil ABIM sudah menyusun perancangan yang banyak buat kami. Kami menyusun jadual dan mengisi aktiviti harian kami sepanjang di Sabah. Jadual kami penuh tiba-tiba. Masa kami terisi sepenuhnya. Kami akan melawat kampung selama 2 hari, mengadakan bengkel pengurusan dan menyambut sambutan maulidur rasul. Sudah pasti SOP II punya kelainan berbanding SOP I. Masing-masing berdebar menunggu detik waktu itu. Malamnya, kami pulang ke SEMEKAR membawa tugasan yang pelbagai untuk dibahagi-bahagikan. Setiap orang punya peranan yang berbeza untuk melintasi 10 hari di Sabah. Namun, kami fokuskan dulu pada program TOF dan kepimpinan yang akan bermula esok. 2 program akan dilaksanakan serentak di tempat yang berbeza, fokus yang berbeza dan objektif yang berbeza. Kami mohon doa semoga dipermudahkan segalanya.
 
18 Januari 2013


Program bermula 


Kami duduk membincangkan persiapan terakhir program. Afiq sebagai ‘head faci’ Training of Facilitator (TOF) dan Hazwan mengetui program Kepimpinan. Aku dan abang Rizal membantu Afiq dan yang lain bersama-sama Hazwan. Apa yang menarik ketika program fasi di Sabah? Bilangan fasi yang sedikit untuk menggerakkan program yang ada. Setiap fasi akan digunakan semaksimum mungkin untuk membantu program berjalan. Bilangan fasi tidak penting asal sahaja kami mampu memberikan ‘input’ yang terbaik untuk adik-adik. Bahkan, ketika di SOP I tiga program berjalan serentak di bawah kelolaan 7 orang fasi. Perkara itu tidak mustahil untuk dilakukan. Alhamdulillah, kami berjaya menggerakkannya. Untuk program kali ini, kami mengharapkan kejayaan yang sama. 

Taaruf,’ ice-breaking’ dan ‘mind-setting’

Adik-adik lepasan SEMEKAR mula mendaftar pada jam 11 pagi. Aku, Afiq dan abang Rizal menyambut ketibaan mereka. Dianggarkan seramai 20 orang akan mengikuti program TOF dan majoriti daripadanya adalah lepasan tingkatan 5. Modul bermula dengan aktiviti taaruf, ‘ice-breaking’ dan ‘mind-setting’. Aku kira kami berjaya memecahkan tembok antara peserta dan fasi. Tinggal sahaja, ada beberapa peserta yang perlu kami dekati lagi. Hari pertama program berlalu dengan ‘post-mortem’ kami di malam hari ditemani minum malam di dewan makan. 


19 Januari 2013 


Kejutan luar biasa


Pagi itu, ada juga yang terlajak di katil. Mungkin, beza waktu yang berlainan memerlukan fasi-fasi mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan di Sabah. Bayangkan, pukul 8 pagi di sana sebenarnya sudah jam 9 di semenanjung. Akibatnya, aku menjadi bidan terjun untuk memulakan program TOF.

                                               Sesi 'Training of Facilitator'
 
 
Pengisian berjalan seperti biasa. Fokus kami untuk TOF hanya satu, supaya adik-adik mampu balik ke SEMEKAR dan pada masa yang sama bergiat aktif di universiti masing-masing. Konsep hamba dan khalifah yang dibawa diharapkan mampu mencetuskan kesedaran dalam diri adik-adik. Kami mahu mereka sedar, mereka punya peranan yang besar untuk mengerakkan dakwah di Ranau. Kami mahu adik-adik menjadi pencentus di SEMEKAR. Kami mahu adik-adik membawa konsep fasi  dalam menggerakkan tanggungjawab sebagai seorang khalifah. Pengenalan tentang fasi, etika dan ciri-ciri mengisi waktu pagi kami. Namun begitu, sesi petang itu bertukar wajah. Maklumat yang kami dapat daripada adik-adik amat mengejutkan. Maklum balas daripada adik-adik hasil soalan yang dilontar oleh Afiq ketika program mengkagetkan kami. Rupa-rupanya mereka pernah mengikuti program fasi. Mereka pernah menjadi fasi. Bahkan, salah seorang peserta pernah menjadi ‘head fasi’. Apa reaksi yang kami boleh berikan ketika itu? Rasa ditampar. Modul kami berkisar tentang pengenalan fasi. Sedangkan adik-adik sudah melepasi tahap jangkauan kami. Mereka pernah mengikuti program dan menjadi fasi. Pendekatan yang seharusnya adalah mengenai kemahiran seorang fasi dan pendedahan modul. Kami terduduk diam. Afiq pantas meninggalkan adik-adik tugasan supaya mereka boleh berbincang sesama mereka sementara kami berkumpul untuk menyelesaikan info terbaru yang kami terima. 


Masing-masing merasa percikan keringat di dahi. Fokus kami bertukar. Modul FST 2 diganti dengan modul yang sedia ada. Kali ini, abang Rizal mengambil alih. Adik-adik didedahkan dengan ‘flow’ modul. Adik-adik juga ditekankan tentang perjalanan program. Selain itu, adik-adik diingatkan untuk merasionalkan setiap permainan yang dimodulkan. Walaupun pengisian petang itu sedikit berat, aku yakin itulah yang dicari oleh adik-adik. 


Luahan hati 


Malamnya, kami membuat penilaian terhadap adik-adik. Adik-adik diminta untuk menyusun pergerakan perjalanan program. Satu kumpulan mendapat program kepimpinan manakala satu kumpulan lagi perlu menyelesaikan program motivasi. Penerangan demi penerangan diberikan supaya adik-adik betul-betul memahami pengisian yang diberi. Sebelum peserta dilepaskan, Afiq meminta komen daripada adik-adik supaya apa yang kami berikan bertepatan dengan apa yang mereka perlukan. Seorang peserta bangun. Kami agak terperanjat. “Inilah yang saya cari sebenarnya! Semalam, apa yang kakak dan abang-abang berikan sudah kami dapat sebelum ini. Saya merasakan program ini sama sahaja dengan program-program kami sebelum ini. Tiada beza. Tapi, apabila tengahari tadi abang Afiq tanyakan pada kami perihal fasi dan sebagainya, baru kakak dan abang-abang tahu perkara sebenar. Abang Afiq pun nampak terkejut. Terima kasih pada abang-abang dan kakak kerana telah berikan yang terbaik buat kami. Inilah yang kami perlukan selama ini”. Lebih kurang begitulah antara luahan yang dilontarkan. Jantung kami bagai disentak. Perasaan aku mula bercampur baur. Terharu dan gembira. Selama program berjalan, adik itu antara yang paling malu dan susah untuk berkata-kata. Rupa-rupanya, diam-diam dia ubi berisi. Menjadi ‘observer’ yang baik. Menilai setiap butir-butir kata kami. Dalam diam, dia memendam suatu perasaan yang tidak mampu dibaca oleh kami. Alhamdulillah, kami merasakan inilah kemuncaknya program ini. Kami berjalan pulang malam itu dengan rasa puas.


                                                   Adik-adik berbincang


20 Januari 2013 


POA


Hari ini adalah hari terakhir program. Adik-adik perlu merencanakan tindakan mereka selepas ini. ‘Plan of Action’ atau POA akan menjadi hidangan terakhir adik-adik. Kami biarkan adik-adik merancang pelan mereka sendiri. Adik-adik mula menyusun program yang bakal mereka laksanakan. Masing-masing nampak tekun membincangkan perjalanan program yang akan dijalankan. Kami memerhati dari jauh gelagat adik-adik. Membiarkan mereka memandu sendiri bahtera yang dibina dengan dikepalai oleh seorang nakhoda. Tidak perlu untuk kami mengarah. Hanya sesekali kami membetulkan layar tika bahtera mula melencong ke arah lain. 

                                             Sempat bergambar sebelum program berakhir



Mereka istimewa 


Masa terasa pantas sekali. Program TOF akan melabuhkan tirainya. Kami berkumpul buat kali terakhir. Harapan terakhir daripada fasi-fasi diharapkan mampu menjadi pegangan adik-adik. Bagi aku, mereka adalah yang terpilih. Mereka berbeza daripada adik-adik di Semenanjung. Di tahap ini, mereka sudah mampu berfikir mengenai ummat. Seorang adik tika ditanya bagaimana mula-mula tercetus untuk membuat program, jawabnya, “ketika habis sekolah, saya merasa bosan. Lalu, difikirkan alangkah baik jika mampu membuat program”. Remaja yang hebat. Rasa bosan diganti untuk memajukan ummat. Jauhnya kita berbanding dia. Mungkin waktu bosan kita diisi dengan bermain ‘games’, tidur atau sebagainya. Dengan kudrat yang ada, semuanya digerakkan sendiri dengan bantuan sahabat-sahabat yang lain. Daripada membuat kertas kerja, mencari tempat dan sasaran hinggakan mencari dana, semuanya dilakukan sendiri. Itu kekuatan yang mereka ada. Jika di tingkatan 4 mereka sudah mampu berfikir sejauh itu, dewasa mereka tentu lebih hebat lagi. Kami fasi-fasi sendiri secara jujurnya cemburu dengan adik-adik. Mereka mendapat kesedaran di awal usia dan memanfaatkan masa yang ada sebaiknya. Aku melihat Ranau bakal berubah corak. Generasi yang akan memimpin sedang tumbuh mekar. Hanya menunggu waktu dan musimnya untuk dipetik. Kepulangan adik-adik membawa misi besar untuk dilaksanakan. Doaku, agar mereka tetap dan kuat di jalan ini.

No comments: