Friday, August 3, 2012

Ujian 'kenikmatan' itu ditarik balik

Bismillahirahmanirahim.................

Syukur pada Allah atas nikmat yang sentiasa kunjung tiba. Lebih-lebih lagi di bulan Barakah. Selama 8 bulan diuji. Alahan pada makanan membuatkan aku terpaksa memilih untuk makan walaupun kadang kala terpaksa juga melanggar pantang. 22 tahun sudah Allah memberi peluang untuk merasa semua nikmat makanan yang ada di dunia ini. Sekelip mata nikmat itu dicabut. Biasa bagi yang sejak kecil sudah alah pada makanan laut, telur dan kacang. Aku merasainya kini. Semua makanan perlu ditapis. Sakit yang harus aku tanggung jika mengambilnya. Keadaan badan yang tidak begitu 'compliance' pada ubat menyukarkan aku jika tersalah mengambil makanan. Proses untuk pulih memakan masa. Aku masih tidak pasti aku alah pada makanan mana. Daripada pemeriksaan, aku mungkin mengalami 'contact dermatitis' atau 'eczema'. Alahan hanya berlaku pada bahagian muka. Kulit muka kemerahan kerana mengalami 'inflammation'.

Makanan itu hanya satu kenikmatan. Itu juga adalah ujian bagi kita. Seperti nikmat-nikmat yang lain, Allah mampu menarik balik bila-bila masa. Itu adalah hak Dia. Kenikmatan itu hanya pinjaman semata-mata untuk melihat sejauh mana kesyukuran kita padaNya. 22 tahun adalah waktu yang lama untuk Dia memberi pinjaman pada aku. Syukur, aku masih mampu menikmati makanan yang lain. Sedangkan masih ramai yang tidak mampu merasai kelazatan itu. Mungkin, diri ini juga sering kali lupa ada insan yang kelaparan saat diri menikmati juadah. Ummat Islam di Rohingya, Syria... Bagaimana nasib mereka? Lebih-lebih lagi di bulan puasa. Bagaimana sambutan Ramadhan di sana? Ya Allah, moga Engkau bantu mereka. 

Jadilah kita manusia yang bersederhana di bulan Ramadhan supaya menifestasinya sampai di bulan-bulan lain. Wallahualam.....

No comments: