Monday, September 27, 2010

Beruntungnya kamu....

Bismillahirahmanirahim…………….

Bersyukur seinfiniti pada Allah, perancang segala dan Dia, sebaik-baik perancang. Alhamdulillah, Dia member keizinan untuk mengampunkan dan Alhamdulillah Dia sebaik-baik pemberi petunjuk dan sifat cinta pada hambaNya melebihi segala-galaNYa. Allahuakbar. Seminggu yang memenatkan. Allah menguji diri kerdil ini dengan sedikit ujian kerana sayang pada hambaNYa. Menarik sedikit nikmat kesihatan kerana sifat ar-rahmanNya. Tiada lain hanya Alhamdulillah. Moga ini satu penghapusan dosa dan mendekatkan diri ini lebih kepadaNya.

Aku sentiasa membandingkan diri ini dengan kehidupan sahabat-sahabat di sekeliling baik dari segi apa pun. Namun jelas, yang sering membuatkan aku termenung apabila melihat sahabat-sahabat yang lahir daripada keluarga yang jelas pandangannya tentang hidup ini. Maksudku, nilai hamba dan khalifah itu. Begitu beruntungnya mereka. Bukan aku mahu menjadi hamba yang tidak bersyukur, tidak. Jauh sekali aku ingin menjadi hamba yang tidak tahu berterima kasih. Cuma, aku melihatkan mereka punya kelebihan jauh lebih baik daripadaku. Mereka sudah punya didikan tentang fikrah itu di awal usia kelahiran. Aku perlu mencari untuk mendapatkan itu. Syukran Allah, aku dipertemukan dengan itu. sekian lama aku mencari apa erti hidup ini? Untuk apa kelahiran ini? Alhamdulillah, aku menemuinya. Dengan izin daripadaNya. Selama ini aku merasakan kehidupan hanya kepura-puraan. Penuh dengan dusta dan wayang. Sekadar untuk memenuhi tuntutan manusia.

Selama ini terlalu banyak wayang yang di mainkan. Mungkin aku pelakon terbaik. Lantas aku menyedari bahawa hidup aku sia-sia. Aku tidak jumpa ketenangan. Hati ini sentiasa gelisah. Aku mampu menjadi pemain terbaik di pentas manusia, namun di sisi Allah aku tidak tahu aku di mana. ¼ usia ini telah aku sia-siakan. Jika kanak-kanak di Palestin, pada usia yang masih mentah mereka sudah tahu untuk apa hidup ini. Mereka sudah tahu diri ini perlukan pengabdian. Mereka tahu untuk apa penciptaan ini. Hebatnya penciptaan Allah. Sedangkan diri ini masih dalam buaian walaupun di ambang usia ini. Aku tahu menyebut muhasabah itu apa. Tapi, kurang mendalami makna itu. sekadar pada bibirnya saja. Sedangkan hati masih terkunci.

Namun, satu saat ada cahaya. Ada sahutan yang memanggil. Membawa aku pada satu alam yang bersendiri. Aku memikirkan tentang diri ini. Di mana aku sebenarnya. Mengapa aku harus hidup begini? Mengapa aku letih dengan lakonan ini? Siapa aku sebenarnya? Lantas, manik-manik kecil jatuh. Rasa keinsafan itu tiba. Sejenak menyerap ke dalam hati. Nikmat sekali. Rasa ada yang menyayangi. Yang membisikkan kalimat-kalimat suci. Yang mengalunkan zikir-zikir Ilahi. Nyaman dan tenang sekali. Di kejauhan ku pandang suria itu akan datang.

Ya, aku masih orang yang sama pada hari ini. Namun, aku sudah tahu nilai diri. Untuk apa aku dilahirkan, ke mana akan aku pergi. Di mana destinasi terakhirku. Aku akui, terkadang aku terlalu tinggi, sehingga tersadung. Syukur, Allah ada di sisi. Dia pimpin diri ini. Tunjukkan jalan terbaik untuk aku lalui agar tidak terhalang, tidak pula terlalu meninggi. Baik sekali. Seperti bait Nabi Ibrahim. Sehinggi hari ini pun, aku masih perlukan Dia dalam hidup ini……………………..

2 comments:

nurze mazniey said...

salam adik. u blaja kat uis kuantan kan? mcm mana study?

Hanna said...

Yup.. alhamdulillah, okey.. Akak sape ye???