Friday, September 3, 2010

Merdekakah kita???

31 Ogos tanggal yang diingati oleh semua lapisan masyarakat. Tidak kira yang muda mahupun yang tua. Semua melaungkan ‘Merdeka! Merdeka!’, dengan rasa megahnya. Bagi pihak veteran, merdeka memberi makna yang cukup mendalam sekilas mengenangkan perjuangan mereka untuk membebaskan tanah melayu daripada cengkaman penjajah. Anak-anak muda pula yang kurang mengerti hanya mengikut-ikut laungan tersebut. Kerana itu yang didengar dan diajar oleh ibu bapa mereka. Mungkin sejarah merakamkan Malaysia sebuah negara yang merdeka, bebas daripada cengkaman penjajah. Rakyat Malaysia tidak ditindas dan diburu seperti rakyat Palestin. Kita bebas untuk ke sana ke mari, belajar tanpa ada sekatan dan anak-anak kecil mampu bermain tanpa rasa takut.

Namun, disebalik semua itu, kita lupa bahawa pemikiran kita dijajah. Bahkan, lebih teruk daripada negara Palestin. Negara kita seakan menjadi acuan barat dan hampir sahaja berkiblatkan barat. Kehidupan kita sahaja sudah cukup menggambarkan nilai-nilai Barat yang masih subur dalam diri. Lengkap semua aspek kehidupan. Kita sentiasa merasakan sudah merdeka tetapi lupa diri masih dijajah. Pemikiran kita masih terikat dengan barat. Pemakaian, pergaulan, politik, sistem pendidikan, ekonomi semuanya mengikut aturan pihak penjajah. Hampir sahaja kita tersungkur apabila menyaksikan fenomena ini. Di mana kesedaran kita???

Banggakah kira rakyat Malaysia menyambut laungan 31 Ogos. Atau sekadar omongan kosong. Sedangkan pihak penjajah bertepuk tangan menyaksikan aksi bodoh kita. Kita masih membawa saki-baki yang mereka tinggalkan. Tidak perlu mereka datang ke negara ini untuk menyebarkan anasir-anasir buruk mereka. Kita, rakyat Malaysia bahkan yang beragama Islam sendiri yang menyerang rakyat di negara ini. Cukup dengan hiburan yang melampau, konsert di mana-mana, menjadikan artis sebagai idola, majalah seks yang mudah didapati, penjualan dadah, kondom dan arak menjadikan Malaysia negara pembuangan bayi yang hebat. Banggakah kita?

Hari ini, masalah gejala sosial tidak henti-henti dan seakan tiada jalan penyelesaian. Generasi yang lahir seakan tiada nilai kerana tidak mampu membina tamadun khalifah yang di mana suatu masa dahulu cukup gah di mata musuh. Anak-anak yang didik oleh tangan acuan barat akan menghasilkan kuih yang berperwatakan barat. Yang menyedihkan, umat Islam sendiri tidak mampu melahirkan pejuang-pejuang agama. Kepada siapa harus kita sandarkan harapan untuk membantu saudara kita di Ghaza? Kita sudah membuka ruang kepada Yahudi untuk menyerang kita. Kita masih boleh berseronok tanpa memandang musuh yang seringkali mengintai mencari peluang untuk membinasakan umat Islam.

Sudah banyak peringatan yang Allah bagi pada kita. Segala yang menimpa bukan suatu bala, tetapi kerana sifat sayangNya pada hamba-hambaNYa. Kes pembuangan bayi, tsunami seharusnya membuka mata kita untuk kembali kepada pencipta. Ambiklah pengajaran yang banyak sekali terkandung di dalamNya. Namun, kerana hati-hati yang telah mati deria kita sudah tidak mampu melihat, mendengar bahkan kita lebih teruk daripada binatang. MasyaAllah, Allahuakbar, sesuai dengan gambaran Allah dalam kitabNya,

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat kebesaran (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telingan (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seumpama binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (al-A’raf, 7: 179 )

“kemudian setelah itu hatimu menjadi keras, sehingga hatimu menjadi batu, bahkan lebih keras. Padahal, dari batu-batu itu pasti ada sungai-sungai yang (airnya) memancar daripadanya. Ada pula yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya. Dan ada pula yang meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah tidaklah lengah terhadap yang kamu kerjakan”. (2:74).

Marilah sama-sama kita kembali sebagaiman fitrahNYa. Apa yang telah kita janjikan sewaktu di alam roh. Kita mengaku bahawa Allah itu tuhan kita. Seharusnya, kita mengikut setiap garis panduan yang disediakan kerana itulah sebik-baiknya kerana kita ini hamba

No comments: