Tuesday, October 20, 2009

Sehari di HTAA

Alhamdulillah...

Semalam hari pertamaku di HTAA. Sangat memenatkan. Semua orang di wad sangkakan kami ni doktor sebab pakai lab coat pegi posting. teruknyer rasa. Tapi, nak buat cam mane. Disebabkan uniform yang ditempat tak dapat siap. Namun, aku puas. Banyak perkara yang aku dapat belajar. Berjumpa dengan ramai pesakit. Aku sempat mandikan seorang pak cik. Rasa macam mandikan ayah sendiri. Sayu rasa hati... Aku bertugas di 'medical male ward' tingkat 8 bersama 9 orang rakan yang lain. Mula-mula masuk, kami tercengang. Masing-masing tak pasti apa yang harus dilakukan. Selepas sedikit penerangan daripada CI, kami mulakan tugas. Moga niat kami akan terus istiqamah dalam membantu orang lain.

Perasaan puas dan seronok dapat membantu orang lain yang tak berupaya. Namun, disebabkan silibus yang sedikit, hanya sesetengan prosedur yang mampu kami lakukan. Ambik tekanan darah (Blood pressure), suhu (Temperature), kadar pernafasan (Respiration rate), kadar nadi (pulse rate). AKu masih belum berkesempatan untuk menjaga bahagian rohani pesakit. Solat mereka macam mana? belum terlaksana lagi tanggungjawab yang satu itu. Aku tahu seharusnya, itu yang perlu diutamakan. Dek kerana pesakit yang ramai , dan kerja yang banyak, bab itu terlepas pandang. Aku harap ada peningkatan dalam kerjaku nanti.

Di sana, bukan setakat pelajar dari UIA, aku dapat kenal pelajar dari Shahputra, KIST dan banyak kolej lagi. Mereka lebih mahir dari kami. Peluang itu aku ambil untuk belajar sedikit sebanyak dari mereka. Sis dan staffness pun banyak bagi tunjuk ajar. Alhamdulillah, masih ada yang sudi mengajar.

Insyallah, aku cuba manfaatkan masa yang ada di hospital. Banyak benda lagi yang harus aku belajar. Semoga ini adalah satu jalan olehNya untuk aku begerak sebagai khlaifahNya di muka bumi nie.. Medan untuk aku.

Ya Allah, permudahkan jalan untukku dan sahabat2 yang lain. bantulah kami dalam membantu agamaMu. Amin.............

1 comment:

al-Jundi said...

teruskan usaha,sahabat-sahabat mendoakan yang termampu untuk kita bantu,kita bantu..sama-sama kongsi ilmu dengan kengkawan..
p/s zul kurang berat badan lepas puase aritu,nak wat camne ah..?? memang kurang sungguh ni..BMI 19..