Wednesday, October 7, 2009

Rintihan hambaMu

Bismillahirahmanirrahim………

Sudah kurang masa sibukku. Selama seminggu rasa diri ini disibukkan dengan dunia. Bergelumang dengan ‘assigment’ dan ‘presentation’. Kurangnya masa bersamamu Tuhan. Alhamdulillah, Dia masih memberi kesempatan untuk aku mengisi rohani yang sentiasa kering. Jiwa yang masih mencari cahayaNya. Mencari makna kehidupan ini dan rahsia kebesarannya. Maha Besar Engkau Ya Allah. Memberi kemudahan atas segala kesulitan. Agungnya percaturanMu. Seperti firmanNya,

“ kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan” (94:5-6). Daripada ayat di atas jelas sekali ditekankan tentang pertolonganNya untuk hamba-hambaNya walau sesulit manapun rintangan itu.


Hinanya diri ini,
Sering memohon dan meminta,
Memohon pertolongan dan bantuan,
Menadah tangan dengan esak dan tangisan.

Namun,
Diri ini belum mampu member ibadah terbaik buatNya,
Gagal menjadi hamba yang baik untukNya,
Tidak mampu mencapai cintaNya,
Tidak mampu mengotakan janji padaNya,
Siapalah aku di mataMu, Ya A’zim.

Hebatnya hamba-hambaMu,
Yang sentiasa berlumba-lumba mencarii cintaMu,
Tenggelam dalam tangisan munajatnya,
Basah bibir dalam zikirnya,
Zuhud pada pandangan dunianya,

Yakni,
Hamba-hamba yang mukhlis dalam ibadahnya,
Hamba-hamba yang muttaqin dalam urusannya,
Mereka menanam hasil di ladang duniaMu,
Agar mampu dituai di akhirat kelak,
Untuk berjumpa dengan kekasihNya,
Cinta yang terangung buat selamanya.

Tapi aku,
Masih di sini,
Masih ada hijab antara kita,
Ke mana harus ku cari cahaya itu,
Ke mana harus ku langkahkan kakiku,
Siapa yang harus aku temu,
Siapa yang sanggup memimpinku,
Persoalan yang buntu,
Tanpa aku temu jawapannya.

Bantulah hambamu ini,
Ya Rahman, Ya Rahim,
Nyalakan cahayaMu itu,
Suluhkan jalan untukku,
Pimpinlah diri ini,
Sebelum aku hanyut dalam arus dunia ini,
Sebelum aku tenggelam dalam khayalan ciptaanku,
Di dalam pentas lakonan dunia,
Di mana aku hanyalah boneka,
Yang hanya bergerak mengikut arahan tuannya.

Apa yang mampu aku harapkan,
Cinta dariMu,
Pertemuan denganMu,
Dalam husnul khatimah…..

(1.44 pagi)

No comments: