Thursday, June 28, 2012

Menjadi orang yang memperingatkan.

Bismillahirahmanirahim...............

Saat ini, aku sedang sibuk berpraktikal. Minggu pertama di wad urologi. Sekarang di bilik pembedahan (GOT). Kembali mendapatkan semangat untuk menempuh sebulan lebih lagi di hospital. Namun, apa yang susah tika saat di wad adalah untuk bekerja sebagai seorang dai'e. Jika di kampus, aku mampu menyusun program, namun rasa tewas tiba tika menghadapi dunia sebenar. Inilah realiti. Adakah aku mampu menjaga waktu solat pesakit?. Perkara ini tidak susah, namun payah untuk dipraktikan. Pesakit yang betul-betul memahami kewajipan solat, akan melaksanakan ibadat mereka biar sesukar manapun. Namun, tidak ramai yang punya pendirian sedemikian. Ramai yang beranggapan semasa waktu sakit, Allah meringakan ibadah itu dengan meninggalkannya. Sedangkan, solat merupakan ibadah yang amat dititikberatkan dalam Islam. Walau sesukar manapun keadaan kita untuk melaksanakannya, anda perlu solat. Walau hanya dengan kerlipan mata. Namun, bertanya soal solat sahaja, pelbagai dalih yang diberi oleh mereka yang sakit ini. Susah mahu bicara soal ibadah apabila ia melibatkan urusan peribadi. Soal yang sangat sensitif. Aku sendiri masih gagal untuk menjadi orang yang mengingatkan. 

Jururawat seharusnya turut bertanggungjawab ke atas solat pesakit. Namun, di hospital perkara ini tidak berlaku. Masing-masing sibuk menjaga fizikal pesakit sekalipun doktor. Tidak ramai yang mahu ambil peduli soal rohani pesakit. Padahal itulah faktor utama segala penyakit. Sekalipun ditimpa penyakit, walau seberat manapun, dengan kekuatan ibadah seseorang itu akan tenang menghadapinya. Apabila kondisi luaran pesakit boleh dipantau setiap 15 minit atau 30 minit, inikan solat yang hanya 5 kali sehari. Tapi, itulah realitinya pada hari ini. Ia tidak berlaku. 

Aku masih mencari kekuatan itu untuk berperanan sebagai orang yang memperingatkan. Semoga Allah meringankan lidah ini untuk sekurang-kurangnya bertanya tentang solat pesakit. Amin Ya Rabb....


No comments: