Friday, January 27, 2012

Dilema

“Yang mana satu harus aku pilih?”. “Betul ke keputusan ni?”. “Nak pergi ke tak nak?”. Itulah ungkapan yang sering kita luahkan saat berhadapan dengan pilihan. Sepanjang kehidupan ini, kita harus memilih di antara dua atau tiga atau banyak pilihan. Berapa pun pilihan yang ada, sejauh mana kita yakin dalam keputusan yang diletakkan. Apa priority kita dalam memilih? Semuanya harus bergantung pada Allah yang satu. Saat kita diletakkan di persimpangan, bayangan yang utama atau detikan pertama yang harus ada ialah nama Ya Sami’, Ya Basir dalam hati kita. Allah Yang Maha Melihat dan Maha Mendengar. Kerana hanya Dia yang tahu pilihan terbaik buat kita. Keputusan yang betul dan tepat tentulah datang daripadaNya. Oleh sebab itu, ketika diri kita merasakan keseorangan dalam membuat keputusan, serulah namaNya. Semoga bicara hati kita tajam memilih yang terbaik untuk melakukan apa-apa keputusan dalam hidup ini. Walau pun hanya sekecil-kecil perkara.

Dalam hal ini, kita mampu melihat sejauh mana kebergantungan dan keyakinan kita pada Allah azza wajala. Yakin itu menunjukkan kita ini mu’min. Yakin itu membenarkan kita ini hamba yang beriman. Tahap keyakinan bukan ditentukan atas dasar lidah semata namun harus membenarkannya di hati. Sebab itu, tashdid kita harus senantiasa diperbaharui. Dikhuatiri ada masa-masa kita tersilap atau terleka dalam meletakkan diri kita sebagai seorang hamba. Dibimbangi ada idol-idol lain yang meresapi dalam diri kita. Makanya, solat itu adalah jalan terbaik untuk memperbaharui syahadah kita. Perlulah kita mengambil peluang yang ada untuk meyakini keimanan kita. Bukan mudah untuk menjadi mukmin namun tidak susah untuk menjadi muslim.

Bicara soal di persimpangan, kita mungkin terkadang sedikit melencong dengan keputusan yang dipilih. Lantas di saat itu, adakah kita merasakan keputusan Allah itu salah? Jangan mudah cepat bersu’ul zon. Apa lagi pada pencipta kita. Kerana firmanNya, “Aku seperti sangkaan hamba-hambaku”. Carilah hikmah dalam setiap perkara. Mungkin salah langkah kita atas nama ujianNya. Dia sengaja meletakkan kita dalam persimpangan yang getir supaya kita merasai nikmat mencari pencipta. Jika jalannya hanya lurus, mana mungkin kita dikatakan orang beriman. Sedangkan kita belum diuji. Oleh sebab itu, untuk mencapai darjat tertinggi di sisi Allah, wali-walinya memilih jalan yang berliku. Jalan yang bersimpang siur. Kerana setiap halangan itu punya mata dan ‘check-point’ yang berbeza. Pilihlah ‘puzzle’ hidup yang kompleks agar kita merasa jatuh bangunnya hidup ini. Itulah yang akan mematangkan kita dalam setiap pilihan yang ada. Namun, meletakkan Allah sebagai yang hak itulah sebaik-baik perkara.

Justeru, Allah gemar meletak kita dalam persimpangan supaya istikharah kita sentiasa ada untukNya. Sejauh mana tahap yaqin kita kepada Allah. Sejauh mana kita mencari Allah dalam setiap perkara. Sedangkan zikir itulah yang medekatkan kita kepada Allah. Lihatlah Allah sebahagian daripada juzuk kita kerana untuk mengenali Allah, kita harus mengenali diri sendiri. Wallahualam…

No comments: