Sunday, May 23, 2010

Malam yang semakin suram





Bismillahirahmanirahim……..

Petang ini aku sempat meluangkan masa untuk beriadah. Mengeluarkan sedikit peluh sambil menghirup udara yang amat segar. Udara petang selepas hujan amat menyejukkan. Aku bersama seorang teman berjalan kaki merentas jalan raya menuju ke sana dan sewaktu kami tiba, sudah ada orang lain yang turut sama beriadah. Aku mengharapkan kami dapat habiskan dua pusingan trek yang disediakan. Sepanjang larian kami, mataku sakit melihat di celah-celah hentian yang di sediakan ada sepasang manusia yang berlainan jantina. Mereka sibuk bermadah kasih ku kira. Keadaan yang agak suram petang itu menggelapkan pandangan manusia yang sibuk beriadah. Tanpa mempedulikan jelingan kami, mereka masih asyik bermesra. Sakit hatiku. Di hentian seterusnya, satu pasangan lagi yang kami temui. Berdua-duaan di atas bangku. Hati tiada husnul zon lagi. Begitulah seterusnya, hingga ke tempat perhentian terakhir, juga masih ada satu pasangan. Aku hanya mampu memandang. Hatiku berbisik, “kalau panggil pencegah maksiat, ‘confirm’ kena dah ni”.

Mungkin mereka menganggap berdua-duaan di hadapan orang ramai tidak memberi masalah. Tidak akan ditangkap khalwat. Lebih selamat. Inilah pemikiran manusia. Tidak pernah mahu memikir kemarahan Allah. Jika Dia mahu, semua di hancurkannya. Aku memandang sayu. Tidakkah mereka mengetahui orang yang ketiga di sisi mereka adalah syaitan. Masihkah tidak sedar dengan gejala yang melanda ummat kini. Kes buang bayi yang tiada sudahnya. Tidakkah mahu diambil pengajaran? Tidakkah ada rasa sekumit keinsafan? Yang nyata, semuanya beragama Islam. Lebih menyedihkan.

Aku kemudian teringat peristiwa yang sama berlaku di taman rekreasi itu. kami, pelajar ‘nursing’ sempat mengadakan sambutan hari jadi seorang kawan. Ketika hendak pulang, ku kira jam 7, semakin ramai remaja lelaki dan perempuan berdua-duaan. Di kala azan maghrib bakal berkumandang. Syaitan-syaitan berteriak gembira melihat kelakuan yang menyakitkan mata. Sempat ku lihat, seorang mamat ni, bermain gitar. Sepanjang kolam buatan itu, dipenuhi mereka yang kononnya mencari ketenangan. Mencari cinta mereka. Begitulah pemikiran anak muda. Yang selalu tewas dengan nafsu. Selalu kalah dengan bisikan syaitan. Inilah pewaris bangsa dan agama. Pemuda yang bakal menerajui negara. Pemuda yang bakal menggantikan atuk-atuk kita.

Hanya satu pintaku, agar mereka kembali pada pencipta. Kembali pada syariat. Sesungguhnya Dia masih menyayangi hamba-hambaNya. Firmannya, katakanlah, “wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya, Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (39:53). Dalam ayat yang seterusnya, Allah meminta pada kita agar berserah diri padaNya sebelum azabnya tiba. Di mana, pada waktu itu tiada siapa yang dapat membantu. Ucaplah kalimah taubat sebelum nyawa sampai ke halkum. Sebelum malaikat Izarail menjemput kita. TambahNya, agar jangan ada yang mengatakan, “alangkah besarnya penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajipan ) terhadap Allah, dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah)”. (39:56). Nauzubillah.

No comments: