Wednesday, May 12, 2010

Aku juga punya perasaan

Cuaca hari ini mendung sekali. Titis-titis hujan jatuh ke bumi untuk menyejukkan bumi yang gersang. Seakan perasaanku pada hari ini. Sukar di gambarkan. Sudah lama aku pendam. Begelar pelajar jururawat, ‘student nurse’, bukan sesuatu yang mudah. Sangat mencabar. Lebih-lebih lagi apabila berkaitan dengan perasaan. Aku juga manusia biasa. Semua orang pun begitu. Mana ada yang tidak terguris dengan herdikan manusia yang bisa sahaja bercakap. Setiap orang melakukan kesilapan, dan akan belajar daripada kesilapan. Tiada manusia yang sempurna dan tahu semua perkara dalam masa yang singkat.

Banyak kali aku makan hati dengan sikap manusia di sekelilingku. Semuanya ‘well educated’. Lebih baik bekerja dengan pokok. Bekerja di dalam wad banyak memerlukan kesabaran. Di samping fizikal yang sakit, hatiku juga turut sama sakit. Dengan sikap yang namanya manusia. Ya, aku akui aku masih seorang pelajar. Terpaksa menuruti perintah tuan empunya hospital. Maklumlah, menumpang di tempat orang. Aku turuti kerana tanggungjawab. Namun, manusia tidak pernah puas. Ada sahaja kurangnya. Ada saja silapnya. Aku terima kekurangan juga teguran. Tapi, biar ada cara. Sedangkan Allah pun menyuruh Nabi berbicara dengan lembut pada si Firaun yang angkuh. Inikan kita, sesama manusia. Aku bukan seangkuh firaun yang mengganggap dirinya Tuhan. Lantas, tidak bolehkah menegur dengan baik. Bagaikan seorang ibu menegur anaknya. Bukan caranya menenking. Penat aku dengan kerenah manusia. Penat dengan telatah mereka. Menganggap kami tahu segala-galanya. Marah apabila kami tidak tahu. Sedangkan ilmu itu perlu diajar, baru ada manfaatnya. Salahkah kami bila berkata ‘tidak tahu’?. Manusia. Kamu juga begitu dulu. Jangan rasakan diri terlalu sempurna. Sedangkan nabi pun menjawab pertanyaan Jibril ‘aku tidak tahu membaca’ apabila disuruh membaca. Kita semua sama sahaja. Kamu pernah di tempatku. Jangan terlalu menganggap diri sempurna kerana ilmu yang telah engkau ada. Padahal, itu semua pinjamanNya.

Moga hari esok, kita lebih baik. Ajar aku jika aku tidak tahu. Jangan asyik menenking, menjengkelkan mata, berteriak, itukah nilai seorang guru. Pada anak muridnya? Pandanglah semua orang dengan kaca mata insan. Jangan meanggap semua orang terlalu 'perfect'....

3 comments:

Ibnu Ghazali said...

byakkanlah bsabar dgn krenah org..
bila kta pmudahkan kerja org,inshaAllah Allah akn pemudahkan keje kita...

Hanna said...

to ibnu Ghazali:

Syukran... Moga dipermudahkan..

innii said...

sabar ana..sabar..macam ana bersabar dengan is dulu..hek3..

ana,dengar2 adik amek nursing ye kat uia?adik anan y mane?