Sunday, January 17, 2010

Coretan mingguan

Bismillahirahmanirahim................

Rasanya sudah sekian lama tidak menulis di blog sendiri. Seperti biasa, rutin sebagai pelajar menyibukkan aku dengan assignment yang banyak. Itulah lumrah hidup. Alhamdullilah, masih berkesempatan juga untuk aku datang ke usrah . Walaupun pengisian yang sedikit, semoga itu yang berbekas di hati. Begitu juga dengan usrah Gen. Masih berjalan seperti biasa. Sekurang-kurangnya hati ini tidak terlalu kering. Sujudku pada Allah. Masa yang berlalu seakan terlalu pantas. Mid Term akan menyusul tidak lama lagi.

Dalam kesibukkan seharian, aku masih mencari masa untuk mengulangkaji pelajaran. Tapi, tak juga jumpa. Aku rasa cemburu dengan 'roomate'ku yang asyik menelaah. Lantas, seorang sahabat berkata, "Dia bukan kaki program. Itulah dia tidak sesibuk kita". Betul. Aku sangat setuju. Lantas, barulah kau sedar kembali pegangan aku selama ini. Hidup di dunia bukan untuk mengejar pointer semata-mata. Kita akan kembali pada Rabb kita satu hari nanti. Di ladang ini kita bercucuk tanam untuk kita tuai hasilnya di sana. Setakat mana kita korbankan masa untuk aktiviti kebajikan di dunia ini, sebanyak itu juga hasil yang kita dapat. Semoga setiap titisan peluh yang keluar menjadi saksi pada kita bahawa kita telah berbuat kebajikan di dunia ini. Insyallah.

Jadilah insan yang berguna untuk orang lain. Maksudnya, ketika orang lain memerlukan bantuan kita, hulurkanlah walaupun di saat kita tidak berdaya. Hati orang-orang mukmin akan tersentuh bilamana saudaranya memohon pertolongan daripadanya. Semoga Allah pula yang membantu kita di saat kesusahan. Sahabat baik sekalipun kadang-kadang enggan menjadi pembantu. Dan sebaik-baik penolong ialah Allah Az-zawajala. Wallahualam.

No comments: