Friday, December 25, 2009

KEM MAHASISWA MUDA

Bismillahirahmanirrahim…………..alhamdulillah. dah 2 minggu aku memulakan sem baru. Aku panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran atas rahmat dan rahmanNYA. Hujung minggu yang terisi. Alhamdulillah, Dia memberi kesempatan lagi buat diri ini untuk ditarbiah. Untuk diberi tazkirah agar hati ini tidak gersang. Syukran jazilan tidak terhingga buat akak-akak dan abang-abang atas penganjuran program Kem Mahasiswa Muda di Pusat Kokurikulum, Pahang. Setelah lama penantian, hari itu tiba jua. Perkara yang unik dalam program ini adalah bilangan peserta perempuan yang memonopoli kehadiran peserta. Peserta lelaki hanya diwakili oleh seorang ar-rijal. Namun begitu, perkara pokoknya adalah kualiti daripada program tersebut.

Pengalaman selama 3 hari 2 malam akan aku cuba praktikan dalam kehidupan kampus ini. Insyallah. Bersama sahabat-sahabat, kami diisi dengan slot-slot rohani. Pengertian tentang kejadian diri ini. “Man Ana?”. Kupasan tentang kejadian kita di atas bumi Tuhan. Bagaimana harus seorang insane memandang dirinya sebagai hamba dan khalifah di bumi ini.Juga, pemahaman dengan erti kebahagian. Kebahagian itu tercapai bila ada keyakinan kepada Allah. Kemudian, kehidupan ini dikaitkan dengan alam sekitar dalam slot ‘alam dan manusia’ oleh saudara Hamidi. Apa kaitannya manusia dan alam?. Alam juga hamba yang sentiasa bertasbih pada RabbNya. Kita sebagai pemakmur perlu menggunakan alam ini dengan sebaik mungkin.

Slot seterusnya diisi oleh saudari Emey dari Gombak. Beliau menerangkan peranan sebagai mahasiswa. Bagaimana harus kita beraksi dalam menyumbangkan kepada orang lain. Pendidikan adalah factor terpenting dalam membentuk seorang mahasiswa yang menggelar diri sebagai aktivis. Di mana konsep belajar, mengajar dan diajar perlu diterapkan dalam diri. Setiap slot rohani di adaptasi ke dalam latihan dalam kumpulan (LDK). Pengalaman paling mencabar adalah ketika kami dibawa untuk riadah petang. Dengan keizinanNYa, kami dibawa untuk berkayak. Pada kali ini, lmu yang diperoleh tentang kayak adalah lebih mendalam. Kami terpaksa melalui ‘water resistant’. Hal ini adalah untuk memastikan semua peserta mampu bertindak ketika kayak terbalik. Cabaran ini membawa kami untuk mengatasi perasaan takut kepada air. Keseronakkan terasa apabila semua peserta mendapat peluang berkayak tanpa menunggu giliran dan masa berkayak adalah lama.

Seperti program lain, cabang objektif program ini adalah untuk mengeratkan ukhwah dan hubungan sesama ahli. Slot paling menarik perhatianku adalah slot oleh saudara Hasanin. Beliau menggariskan perkataan ‘retorik’. Bukannya kita hanya tahu berbicara tanpa membuat sesuatu pekerjaan tersebut seperti yang digambarkan dalam surah as-saff. Bahkan, kita tidak layak menggelar diri ini sebagia Da’ie. Taraf seorang da’ie sangat tinggi. Begitu juga dengan panggilan murabbi. Lantas, aku merasakan diri ini sangat kerdil. Bait kata-kata itu seakan menusuk hati. Membuatkan aku bermuhasabah diri. Seakan diri ini dikejutkan dari mimpi.

Sebelum berakhir, semua peserta perlu melakukan SWOT dan POA. Di mana, aktiviti ini member satu tugas dan tanggungjawab untuk dibawa pulang. Masih ada jiwa-jiwa kosong di luar sana yang masih memerlukan bimbingan kami. Hati-hati yang masih cintakan kebenaran. Kerana itulah fitrah manusia. Sunnatullah yang telah ditetapkanNya. Itulah beban yang paling berat aku rasakan. Hampir menitis air mataku memikirkannya. Mampukah aku?

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "sesungguhnya Aku hendak menjadikna khalifah di muka bumi ini". Mereka berkata, "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, apdahal kami sentiasa bertasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau?". Tuhan berfirman, "sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui". (2:30).

Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih menumbuhkan tujuh bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi sesiapa yang dikehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui.(2:261)

No comments: